Vardagsrum, sal eller finrum?



vardagsrum

Tapet Youlu från Midbec.

Min mormor kallade alltid vardagsrummet för "salen". (Jag tror det är ett norrländskt uttryck, det vet säkert ni bloggare i norr.) Som barn tyckte jag det lät så speciellt; "salen" det var något mystisk över detta -  ett rum som användes vid speciella tillfällen. Och så var det även hemma hos föräldrarna, fast vi kallade det för "finrummet". I "finrummet" var vi aldrig, förutom när det var kalas, jul, eller vid andra speciella tillfällen. 

Nu säger vi vardagsrummet, jag tycker i och för sig det inte är något jättebra namn. Det säger ju ingenting. Vi hade funderingar på att kalla det för biblioteket, för det var ju här vi skulle sitta och läsa, lyssna på musik, eller själva spela. Ett rum för sinnena med andra ord. De flesta böcker har dock fått stanna kvar i gästrummet, det blir mer vilsamt för ögonen så. Vad kallar ni era "vardagsrum" för?

vardagsrum vardagsrum vardagsrum vardagsrum

Vi är så nöjda, och det känns så skönt att ytterligare ett rum är klart, där det 70-tals bruna är borta!

Kommentarer
Postat av: ElinAlexi

Va fint ni hade det! Mycket cool stuk över det hela! Jag diggar verkligen soffan! :]


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback